Dakwah dulu & kini..

Sunday, November 24, 2013

Tiada lagi keyakinan seperti dulu. Tiada lagi semangat seperti dahulu.
Tiada lagi perancangan untuk dakwah.
Sepertinya dakwah itu sudah hilang arah tuju !
Atau mungkin ketika itu saya merasakan sudah tidak ada harapan untuk dakwah kerana kelihatannya seperti sudah tiada medan untuk berdakwah !

*****
Ya, inilah yang sedang berlaku.
Di mana para dua’t itu disibukkan dengan urusannya sendiri sehingga dia terlalu mudah melepaskan dan melupakan tentang dakwah.

Sedangkan dakwah satu ketika dahulu adalah apa yang ia imani dan yakin terhadapnya.
Sebarang masalah dalam dakwah tidak lagi menjadi perhatiannya.
Ia kini tidak mampu lagi untuk berfikir untuk dakwah.
Ia hanya mampu untuk berfikir tentang urusan hidup dirinya sendiri.

Dakwah kini hanya menjadi kenangan manis bagi dirinya.
Dia masih membayangkan saat manis manusia menyambut dakwahnya.
Dia masih lagi membayangkan saat manis manusia memberi sambutan yang baik terhadap apa jua program yang dianjurkannya.

Akhirnya, dakwah itu hanyalah menjadi bahan kenangan.
Kerja kerasnya dahulu dikenang kembali.
Saat betapa dia berpenat lelah mempertahan dan menyebarkan dakwah.
Kini, dia hanya menunggu masa untuk ia menyerahkan dakwah ini kepada generasi seterusnya.

Sang daie itu ibarat memegang bara api yang tidak menyala. Dia seronok bertemankan kemalapan bara api itu sepanjang hayatnya. Kononnya untuk memberi peluang kepada generasi akan datang untuk menghidupkannya.

Teramat rugi !
Dia telah kehilangan salah satu pintu amal yang amat besar ganjaran dan nilainya di sisi Allah jika dia melakukannya dengan penuh ikhlas.

Begitu jugalah kisah selepas Perang Badar. Ya, perang pertama yang dimenangi oleh kaum muslimin. Sewaktu dalam perjalanan pulang, kaum Muslimin singgah sebentar di bawah pokok untuk berehat. Sepanjang rehat mereka berbual dan mengimbau kehebatan masing-masing dalam perang.

” Aku berjaya bunuh si pulan.”
” Aku pula berjaya bunuh si pulan.”

Akhirnya kaum Muslimin terpecah menjadi dua. Muhajirin dan Ansar masing-masing mempertahankan kehebatan. Hampir sahaja kelompok kaum muslimin ini berbalah namun perkara ini sempat sampai kepada Rasulullah. Rasulullah S.A.W yang ketika mendengarkan khabar itu menjadi marah. Lalu, Allah mengingatkan mereka semua dengan firman dari surah Ali Imran ayat 100-102.

Rasulullah menyedari bahawa kaum muslimin berfikir bahawa ada waktu untuk berehat dalam amaliyah dakwah. Dan waktu berehat mereka itu menjadikan mereka mudah sekali mengimbau kenangan-kenangan indah yang mana akhirnya mereka terjebak dalam satu kekeliruan.

Tidak. Sesekali tidak.

Amal dakwah adalah amal yang tidak boleh kita hentikan. Terhenti dek kerana tangan kita adalah paling malang. Amal dakwah ini bukanlah terhenti setelah kita berjaya mencapai kemenangan. Malah setelah mencapai kemenangan itu nanti, kita wajib mempertahankannya.

Lalu, bukanlah amal dakwah ini amal yang tidak akan berhenti ?
Amal dakwah ini datang kepada kita dengan sifatnya tanpa henti ini kerana inilah sunnah alam semesta. Seperti juga alam di sekeliling kita. Bumi yang tidak pernah berhenti berputar pada paksinya. Ombak yang berganti pasang surut airnya. Matahari pula bergilir antara timbul dan tenggelam.

Kesemuanya tanpa henti selagi Allah sahajalah yang layak menghentikannya !
Selagi mana putaran alam ini tidak terhenti maka selagi itulah amal kita tidak akan berhenti. Sebelum ini kita percaya pada hakikat dakwah iaitu al-wajibaat akthar min auqaat.

Selagi masa itu berdetik, maka selagi itulah amal dakwah ini perlu dikerjakan. Walaupun kita tahu kerja-kerja dakwah ini teramatlah banyaknya. Tenaga manusia yang mengamalkannya terlalu sedikit jika ingin dinisbahkan dengan penduduk alam semesta ini. Dan manusia yang sama itu juga mempunyai tanggungjawab yang lain untuk ditunaikannya.

Adakah ini bermakna kita tidak boleh langsung berehat ?
Tidak. Cuma kerehatan yang kita cari biarlah kerehatan setelah penat yang sepenat-penatnya. Bukanlah kerehatan yang ingin memuaskan nafsu kerehatan itu semata.

Dari dulu kita dibina sampailah akhirnya kita diberi amanah untuk menjadi pimpinan di dalam dakwah..

You Might Also Like

0 comments

makasih ya udah baca :)
tambah makasih kalo mau kasih comment dibawah ini ^____^

Popular Posts

Featured post

Disclaimer

Sumber: di sini Saat kemarin membuka blog ini setelah 3 tahun 3 bulan 15 hari berlalu.. saya akhirnya mulai merapikan blog ini kembali ...

My Latest Vlog on Youtube

My latest post on instagram